سفارش تبلیغ
صبا ویژن
حکمت را از هرکس که آن را برایت آورد بگیر و به آنچه می گوید بنگر و نه آنکه می گوید . [امام علی علیه السلام]
 
سه شنبه 95 خرداد 11 , ساعت 3:8 صبح

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

  مقاله وضعیت شیعیان مصر در عصر صلاح‏الدین ایوبى فایل ورد (word) دارای 31 صفحه می باشد و دارای تنظیمات و فهرست کامل در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله وضعیت شیعیان مصر در عصر صلاح‏الدین ایوبى فایل ورد (word)   کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : توضیحات زیر بخشی از متن اصلی می باشد که بدون قالب و فرمت بندی کپی شده است

 

بخشی از فهرست مطالب پروژه مقاله وضعیت شیعیان مصر در عصر صلاح‏الدین ایوبى فایل ورد (word)

چکیده    
مقدمه    
1-تشیع در شمال افریقا (مصر) پیش از صلاح‏الدین ایوبى    
2 -حضور اسماعیلیه در مصر    
2 ـ 1 مهم‏ترین اقدامات فاطمیان    
2 ـ 2 سقوط فاطمیان در مصر    
-3صلاح‏الدین ایوبى در یک نگاه    
-4اقدامات صلاح‏الدین ایوبى در براندازى مذهب شیعه    
4 ـ 1 اقدامات صلاح‏الدین در تضعیف تشیع در عصر وزارت    
4 ـ 2 پایان دولت فاطمى و آغاز حکومت صلاح‏الدین    
4 ـ 3 صلاح‏الدین ایوبى و مبارزات او با مذهب تشیع در عصر حکومتش    
4 ـ 3 ـ 1 برخورد نظامى و سرکوب حرکت‏هاى شیعى    
4ـ 3 ـ 2اقدام فرهنگى    
الف. حمایت از علماى (اهل تسنن):    
ب -تأسیس و رونق بخشیدن به مدارس علمیه اهل تسنن    
ج. از بین بردن مراکز علمى فاطمیان و مبارزه با برگزارى مراسم شیعى    
نتیجه    
منابع    

بخشی از منابع و مراجع پروژه مقاله وضعیت شیعیان مصر در عصر صلاح‏الدین ایوبى فایل ورد (word)

ـ ابن اثیر، محمد بن عبدالکریم شیبانى، الکامل فى التاریخ، بیروت، دار احیاء التراث العربى، 1408ق

ـ ابن تغرى بردى، ابوالمحاسن یوسف، النجوم الزاهره فى ملوک مصر و القاهره، قاهره، 1375م

ـ ابن خلدون، مقدمه، ترجمه محمد پروین گنابادى، تهران، 1359

ـ ابن خلّکان، وفیات الاعیان، تصحیح احسان عباسى، بیروت، 1977 م

ـ ابن شداد، بهاءالدین، النوادر السلطانیه، تحقیق جمال‏الدین، قاهره، مکتبه الخانجى، 1994 م

ـ ابن مأمون، جمال‏الدین ابوعلى موسى، اخبار مصر، تصحیح ایمن فؤاد، قاهره، المعهد العلمى الفرشى، 1983م

ـ ابن مسیر، محمد بن على بن یوسف، اخبار مصر، تصحیح ایمن فؤاد، قاهره، المعهد العلمى الفرشى للاثار الشرقیه، 1981 م

ـ ابن واصل، مفروج الکروب فى اخبار بنى ایوب، قاهره، 1953م

ـ ایوبیان، عبیداللّه‏، نقش قهرمان شرق در پیشگاه تاریخ، تهران، کتاب‏فروشى سعدى تهران

ـ جمعى از نویسندگان، تاریخ تشیع، زیر نظر سیداحمدرضا خضرى، قم، پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، 1384

ـ رحیم‏زاده، مهدى، جنگ‏هاى صلیبى، تهران، 1334

ـ سلطان عبدالنعیم، المجمعه المصرى فى العصر الفاطمى، قاهره، دارالمعارف، 1405 ق

ـ شهاب‏الدین یاقوت بن عبداللّه‏ حموى، معجم المؤلفین، بیروت، دار صادر، بى‏تا

ـ شهروزى، شم‏الدین محمد بن محمود، نزهه الارواح و روضه الافراح فى تاریخ الحکماء و الفلاسفه، ترجمه ضیاءالدین درّى، تهران، چاپخانه دانش، 1316

ـ شیخ قاسم الشماعى الرفاعى، بعلبک فى التاریخ، بیروت، 1404 ق

ـ صنهاجى، ابوعبداللّه‏ محمد، اخبار ملوک بنى عبید و سیرتهم، تحقیق جلول احمد البدوى، الجزایر، المؤسسه الوطنیه، 1984 م

ـ طقّوش، محمد سهیل، دولت ایّوبیان، ترجمه عبداللّه‏ ناصرى، قم، پژوهشکده حوزه و دانشگاه، 1374

ـ عبداللطیف، حمزه، الحرکه الفکریه فى المصر العصرین ایّوبى و المملوکى، قاهره، 1906م

ـ ـــــــــــــــ، الحرکه الفکریه فى مصر العصرین ایوبى و المملوکى، وزاره الثقافه و الارشاد القومى، المؤسسه المصریه العامه، بى‏تا

ـ عبده، قاسم، ماهیه الحروب الصلبیه، کویت، المجلس الوطنى، 1410 ق

ـ فلیپ، تاریخ عرب، ترجمه محمد سعیدى، تهران، 1959م

ـ قبادیانى، ناصرخسرو، سفرنامه، تحقیق محمود بیرسیاقى، تهران، 1370

ـ مردوخ، محمد، تاریخ کرد و کردستان، تهران، 1326

ـ مصرى، عبدالرحمن بن عبداللّه‏، فتوح مصر و اخبارها، قاهره، 1411ق

ـ معررى سامى، قاموس الاعلام، استانبول، 1881 م

ـ مقریزى، احمد بن على، اتعاظ الحنفاء باخبار الائمه الفاطمیین الخلفاء، تحقیق جمال‏الدین شیال، قاهره، المجلس الاعلى للشؤن الاسلامیه، 1387 ق

ـ مقریزى، المواعظ و الاعتبار بذکر الخطط و الآثار، قاهره، مکتب فرهنگى و دینى

ـ مناوى، محمدحمدى، الوزاره و الوزراء فى العصر الفاطمى، قاهره، 1970م

ـ ناصرى، عبدالله، فاطمیان در مصر، قم، پژوهشکده حوزه و دانشگاه، 1379

ـ نوبختى، حسن بن موسى، فرق الشیعه، تصحیح محمدصادق آل بحر العلوم، نجف، چاپخانه حیدریه، 1355 ق

ـ هاینس هالم، فاطمیان و سنت‏هاى تعلیمى و علمى آنها، ترجمه فریدون بدره‏اى، تهران، 1377

چکیده

بررسى وضعیت شیعیان در جوامع مختلف و چگونگى برخورد حاکمان با آن‏ها غالبا از موضوعات مورد توجه برخى از محققان بوده است. در این مقاله ضمن بررسى وضعیت شیعیان در عصر صلاح‏الدین ایوبى به چگونگى به قدرت رسیدن او از دل حکومت فاطمیان در مصر و چگونگى برخورد او با تشیع اشاره مى‏شود. در ضمن علل کم‏رنگ شدن تشیع در مصر نیز بررسى شده است

واژگان کلیدى: تشیع، مصر، شیعیان مصر و صلاح‏الدین ایوبى.

مقدمه

حاکمان شیعه (ادریسیان و فاطمیان) حدود چهار قرن در شمال افریقا حکم راندند. ادریسیان زیدى‏مذهب و فاطمیان که محور اصلى بحث در این تحقیق هستند، جزء شیعیان اسماعیلیه محسوب مى‏شدند. طبیعى است بنابر «الناس على دین ملوکهم» مردم شمال افریقا (مصر) نیز شیعه بودند و حکومت‏هاى یاد شده، تمام تلاش خود را در همراه کردن مردم تحت امر خویش با تشیع به کار مى‏بستند و در این راه توفیقات زیادى هم به دست آوردند. اما با سقوط فاطمیان و روى کار آمدن صلاح‏الدین ایوبى تقریبا تشیع به یک‏باره از آن سامان رخت بست. در این پژوهش برآنیم که در حد توان به این سؤال‏ها پاسخ گوئیم

1 برخورد صلاح‏الدین ایوبى با شیعیان و مذهب تشیع چگونه بوده است؟

2 نقش تعصب در عملکرد و برخورد صلاح‏الدین با شیعیان چقدر بوده است؟

3 صلاح‏الدین براى پیشبرد اهداف خود از چه ابزارى استفاده مى‏کرد؟

به نظر مى‏رسد که صلاح‏الدین با تعصب بالاى خود در جهت محو شیعه در مصر تلاش کرده است و این همان فرضیه‏اى است که در این نوشتار به اثبات خواهد رسید. هدف از این تحقیق شناخت وضعیت شیعیان مصر در قرن ششم (عصر صلاح‏الدین ایوبى) است

1-تشیع در شمال افریقا (مصر) پیش از صلاح‏الدین ایوبى

طبیعى است که مردم مصر در عصر حکومت فاطمیان شیعه بوده و به مذهب و اعتقادات خود پاى‏بند بودند. دستگاه خلافت با تأسیس مراکز علمى بزرگ، مثل الازهر و برپایى و جا انداختن مراسم و شعائر بزرگ شیعه، مثل عید غدیر358 (به عنوان مظهر حقانیت شیعه)، عاشورا359 (مظهر مظلومیت شیعه)، نیمه شعبان360 (یکى از اصلى‏ترین عقاید شیعه، یعنى انتظار) و سایر مراسم و بزرگداشت‏ها مردم را به مذهب، آشناتر و دلگرم‏تر مى‏کردند و مردم هم به قصد نشان دادن میزان علاقه‏مندى خود به مذهبشان در این مراسم حضور فعال داشتند. حکومت هم در این زمینه، مساعدت‏هاى لازم را انجام مى‏داد و زمینه مناسب را براى انجام امور یاد شده فراهم مى‏کرد. از نظر اقتصادى و اجتماعى هم اگرچه حکومت فاطمى گاهى اوقات با بحران‏هایى روبه‏رو بود، ولى در این دوره، آرامشى نسبى در جامعه حاکم بود،361 زنان از منزلتى خاص برخوردار بودند و سالخوردگان و بیوه‏زنان در مراکز خاصى نگهدارى مى‏شدند.362 به طور کلى از گزارش‏هاى تاریخى مى‏توان نتیجه گرفت که مردم در این دوره، از نظر معیشتى و فرهنگى و براى انجام امور مذهبى خویش مشکل جدى نداشته‏اند. با توجه به حضور اسماعیلیان در مصر و اقدامات فرهنگى و فکرى آن‏ها، در ادامه درباره آن‏ها بحث مى‏شود

یکى از فرقه‏هاى مهم شیعه، فرقه اسماعیلیه است. پیروان این فرقه به امامت اسماعیل، پسر امام صادق علیه‏السلام اعتقاد دارند. این در حالى بود که اسماعیل در زمان حیات امام صادق علیه‏السلام از دنیا رفت و آن حضرت نیز بارها بر امامت فرزند کوچک‏تر خود، امام موسى کاظم علیه‏السلام تأکید کرده بود.363

اسماعیلیه به دو گروه عمده تقسیم شدند

الف. گروهى قائل شدند که اسماعیل نمرده و قائم اوست. ایشان به اسماعیلیه خالصه شناخته مى‏شدند

ب. گروه دیگرى معتقد شدند که امام صادق علیه‏السلام بعد از اسماعیل، نوه خود، یعنى محمد بن اسماعیل را به امامت منصوب کرده است. ایشان به نام مؤسس فرقه خویش، یعنى «اسماعیلیه مبارکه» شهرت یافتند.364

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

لیست کل یادداشت های این وبلاگ